skip to Main Content
Wilt U Gratis  Benzine Of Een Tanktegoedbon?

Wilt u gratis benzine of een tanktegoedbon?

Wat een bizarre vraag, zou u denken, maar voor de elektrische autorijder is dit meer regel als uitzondering. Bij steeds meer bedrijven wordt laden voor gasten kosteloos aangeboden. En dat is natuurlijk gek als u het vergelijkt met de fossiele brandstofrijder. Bij navraag blijkt dit te maken hebben met klantvriendelijkheid, de lage kosten en het voorkomen van allerlei administratieve rompslomp.
Natuurlijk is het aan uw bedrijf om hier haar keuzes in te maken om het kosteloos of betaald aan te bieden, maar wellicht zetten onderstaande argumenten u verder aan het denken:

Een betaalde laadpaal aanbieden is ook klantvriendelijk
De elektrische rijder is blij met iedere laadmogelijkheid die te combineren is met een activiteit zoals een klantbezoek. Het kan immers betekenen dat hij/zij op de terugreis niet op zoek moet gaan naar een (snel)laadstation en het laden kost ook geen extra tijd. Daar wordt iedere EV rijder blij van. Het aanbieden van een laadmogelijkheid is dus al heel klantvriendelijk en daarvoor wil de elektrische rijder graag een marktconform tarief betalen, die vaak hoger ligt als uw kWh kostprijs. U kunt dus ook nog wat verdienen zonder dat u misbruik maakt van de gebruiker.

Uw laadpaal kost meer dan uw kWh prijs
Ach ja, voor die lage kWh-prijs kan ik het net zo goed gratis aanbieden. Dit is een veel gehoorde uitspraak Deze kostenbenadering ligt natuurlijk wel genuanceerder. Ten eerste kunnen al die relatieve kleine laadposten leiden tot een significante kostenpost. Daarnaast investeert u als laadpaaleigenaar veel meer als alleen de energie, de gehele infrastructuur, aanschaf laadpaal, onderhoud etc. neemt u voor uw rekening. Dan is het toch helemaal niet gek dat u aan de gebruiker een vergoeding vraagt?

Een goedkope ‘domme’ paal kan een dure investering worden
Op het moment dat de laadsessies kosteloos worden aangeboden, wordt er vaak ook voor een goedkopere ‘domme laadpaal’ gekozen. Een ‘domme laadpaal’ heeft geen mogelijkheid om gekoppeld te worden aan een backoffice waardoor er geen betalingen kunnen plaatsvinden. Voor nu wellicht een passende goedkope oplossing, maar over een iets langer termijn wellicht een dure keuze. Wilt u later, door de toegenomen laadsessies (en dat gaat zeker gebeuren!), toch een vergoeding vragen moet u de laadpaal vervangen voor een slimmer exemplaar.

Ook bij betaalde laadpalen heeft u weinig omkijken
Een argument die regelmatig wordt genoemd is het voorkomen van allerlei administratieve rompslomp door het laden kosteloos aan te bieden. Er hoeft immers geen verrekeningen plaats te vinden. Echter, m.b.v. backoffice oplossingen zoals die door ons en andere aanbieders wordt geleverd heeft u hier vrijwel geen omkijken naar. Vanzelfsprekend moet u hiervoor een bedrag betalen voor deze diensten, maar dat is nog altijd interessant tegenover de baten.

Kortom, genoeg valide argumenten om geld te vragen voor uw klantvriendelijke laadpunten en zodoende ook op tijd te anticiperen op de flinke groei van elektrische auto’s. Wilt u meer weten over de laadmogelijkheden voor uw bedrijf, neem dan contact met ons op.

Oostgroen afbeelding laptop energiemanagement
Back To Top