skip to Main Content

FAQ - Veel gestelde vragen

Werking opladen EV

Hoe werkt het opladen van een EV?

Om te ‘tanken’ met een elektrische auto heb je een laadpaal, een kabel en een eigen laadpas nodig. Met een laadpas kun je je identificeren bij je eigen oplaadpaal thuis of bij een publieke paal. De laadpas geldt ook als betaalpas bij laadpalen. De accu van een elektrische auto wordt via een laadpunt opgeladen.

Hoe lang duurt het opladen?

De laadtijd van een EV is de tijd waarin een accu wordt volgeladen. De laadtijd wordt bepaald door een aantal factoren. De zwakste in de schakel is bepalend.

  • Laadvermogen EV (kW):
  • laadpaal (kW)
  • Capaciteit netaansluiting (kW)

Dus heeft de EV een laadvermogen van 22kW, de laadpaal 11kW en de netaansluiting 3,7 kW. Dan is het daadwerkelijke laadvermogen 3,7kW. Indien de capaciteit van de accu (in kWh) bekend is kan de laadtijd worden bepaald. De laadtijd = capaciteit accu (kWh) / laadvermogen (kW). Let op het is een vuistregel. Opgegeven waardes van de autofabrikant kunnen afwijking.

Rekenvoorbeelden:

  • Laadtijd van een Tesla Model 3 Long Range:
    • Bruikbare accu capaciteit is ongeveer 74 kWh
    • Laadvermogen laadpaal is 3.7 kW.
    • Laadtijd: 74 kWh / 3.7 kW = 20 uur
  • Indien de laadpaal met 11 kW geladen worden.
    • 74 kWh / 11 kW = 6.73 u (6 uur en 44 minuten)

Zie kennisbank laadtijd voor meer info. Klik op link.

Hoe werkt een laadpas?

Het betalen bij een laadpaal kan op drie manieren, namelijk met:
1. RFID-laadpas
2. QR-code met smartphone
3. Creditkaart met smartphone
Bij de meeste oplaadpalen in Nederland gaat betalen met een RFID-laadpas die het bedrag d.m.v. automatische incasso afschrijft van de bankrekening van de elektrische rijder. Bij enkele types laadpalen kan geladen en betaald worden met een smartphone-app. Het tarief is per afgenomen kWh, dus onafhankelijk van de tijdsduur dat de auto verbonden is met de laadpaal. De tarieven zijn afhankelijk van de laadpaal, de exploitant van de laadpaal, de elektriciteitsleverancier, het soort abonnement en wel/niet starttarief. Bij sommige laadpassen wordt per laadbeurt betaald. Dit kan gunstig zijn indien je bij een snellader oplaad welke een hoog kWh-tarief heeft.
et een volle accu deze afstand haalt. Voor lange afstanden heeft u snelladers langs de snelwegen.

Werkt een laadpas op iedere paal?

De meeste laadpashouders hebben onderling afspraken gemaakt, waardoor je op vrijwel alle openbare laadpalen in Nederland kan opladen. In het buitenland is dit nog wat lastiger.
Zie www.laadpastop10.nl voor meer informatie.

Kosten en verrekening van opladen

Hoeveel kost opladen?

Met een laadpas betaal je het tarief dat de eigenaar van het laadpunt heeft ingesteld. Dit tarief is berekend gebaseerd op het kWh-verbruik van je auto. Ook kan er een tarief per laadbeurt worden berekend. De verrekening van alle laadsessies vinden automatisch plaats op een maandelijkse basis. Heb je een gratis laadpunt te pakken? Dan worden er uiteraard geen kosten geregistreerd op je laadpas. Via je laad-app kan je oplaadpunten in je buurt vinden en het tarief dat je betaald.

Hoe werkt verrekening met gastgebruikers?

De eigenaar of beheerder van het laadplein kan een tarief (per kWh / start tarief) instellen voor gastgebruik in de Back-office. De gast meld zich aan met de laadpas. De kosten worden geadministreerd. Maandelijks worden de kosten verrekend door de MSP met de laadpashouder. Dit alles volledig geautomatiseerd.

Hoeveel kost opladen voor mij als eigenaar van een laadplein?

Dit is afhankelijk van het aantal factoren zoals: aantal EV-rijders, beschikbaar aantal laadpunten, laadbehoefte, aantal laadbeurten per jaar, laadcapaciteit en inkoopprijs per kWh. De jaarlijkse  energiekosten voor het opladen van EV’s kunnen aanzienlijk zijn.

Rekenvoorbeeld:

  • Gegegevens
    • Bedrijf heeft 5 EV-rijders en 5 laadpunten.
    • Laadbehoefte is 100km per dag.
    • Verbruik EV is 5km per 1 kWh
    • Aantal bezoekdagen bedrijfspand is 200 dagen per jaar
    • kWh-prijs is €0,20
  • Berekening
    • kWh per dag per EV: 100km / 5 = 20 kWh per dag
    • kWh per dag: 5 *20kWh = 100kWh per dag
    • Totaal energieverbruik per jaar: 200 dagen * 100kWh = 20.000kWh / jaar
    • Totale kosten per jaar = €0,20 * 20.000kWh / jaar = €4.000 / jaar

Kan ik geld verdienen met laadpalen?

Ja, de eigenaar of beheerder kan een kWh-tarief instellen voor het gebruik van de laadpaal. Eventueel is ook een tarief per laadbeurt in te stellen. Ook voor gasten kan een tarief worden ingesteld. Op deze wijze kunnen de kosten worden gedekt. Er is een grote variatie mogelijk voor het instellen van tarieven: Bijvoorbeeld per doelgroep of tijdvak. Ook is het mogelijk om boetetarieven in te stellen indien de accu vol is, dit om “laadpaalkleven”te voorkomen.

Een rekenvoorbeeld

  • Laadplein met 10 laadpalen
  • Aantal laadbeurten per jaar per laadpaal: 250
  • Gemiddeld bijladen per laadpaal: 100km
  • Verbruik EV: 1kWh / 5km
  • Inkoopprijs elektriciteit: €0,10 / kWh
  • Ingesteld tarief laadpaal: €0,25 / kWh

Berekening:

  • Verbruik per laadpaal is: 250 * 100km * 1 kWh / 5km = 5.000 kWh
  • Jaarlijks verbruik laadplein: 10 laadpalen * 5.000 kWh = 50.000 kWh
  • Bruto winst per kWh = verkoop tarief – inkoop tarief = €0,25 – €0,10 = €0,15
  • Winst van laadplein per jaar = 50.000 kWh * €0,15 = €7.500

 

 

Gebouwen & installaties

Hoe weet ik de grootte van netaansluiting van elektriciteit?

Welke aansluitingen zijn er?
Een netaansluiting wordt uitgedrukt in het aantal fasen maal een aantal Ampères. Dit wordt dan uitgeschreven als bijvoorbeeld 1x40A of 3x25A. Deze getallen kunt u doorgeven als u ergens gevraagd wordt wat, of hoe ‘zwaar’ uw aansluiting is.

Netaansluiting op uw factuur
Heeft u een factuur van uw energieleverancier bij de hand of ergens in uw mailbox? Dan kunt u de aansluiting eenvoudig terugvinden op de factuur of in de “mijn” omgeving van uw leverancier.

Aansluiting opvragen via de website van uw netbeheerder
Weet u via welke netbeheerder u uw stroom ontvangt? Dan kunt u in sommige gevallen gebruikmaken van hun website om uw actuele netaansluiting op te vragen. Weet u niet welke netbeheerder u heeft? Dit kunt u weer opvragen bij https://www.eancodeboek.nl

Deze netbeheerder biedt inzage via haar website:

Liander
https://mijn-aansluiting.web.liander.nl

Vul uw postcode, huisnummer met meternummer in bij ‘Mijn huisaansluiting’ en u ziet meteen welke aansluiting u heeft.

Aansluiting telefonisch opvragen
Voor uw gemak hebben wij de telefoonnummers van de netbeheerders in Nederland op een rijtje gezet.

Coteq: 0546 – 83 66 66
Enduris: 0113 – 74 11 00
Enexis: 088 – 85 77 000
Liander: 088 – 542 6444
Rendo: 0522 – 856400
Stedin: 088 – 896 39 63
Westland infra: 0174 – 236 236

Uw netaansluiting herkennen in de meterkast
Staat u op dit moment voor uw meterkast en wilt u nu meteen weten welke aansluiting u heeft? Dan is er nog een manier. Uw eigen zekeringen die achter de hoofdzekering in de meter zitten, moeten altijd minimaal een stap kleiner zijn dan de hoofdzekering. Zit daar als zwaarste 16A, dan weet u dat de hoofdzekering minimaal 25A is.

 

Bron: Engie.nl

Uw aansluiting herkennen in de meterkast

Staat u op dit moment voor uw meterkast en wilt u nu meteen weten welke aansluiting u heeft? Dan is er nog een manier. Uw eigen zekeringen die achter de hoofdzekering in de meter zitten, moeten altijd minimaal een stap kleiner zijn dan de hoofdzekering. Zit daar als zwaarste 16A, dan weet u dat de hoofdzekering minimaal 25A is.

Kan ik mijn zonnepanelen erop aansluiten?

Dit is zeker mogelijk. Sterker nog eigen opgewekte zonnestroom is het goedkoopst qua kWh. De energiebehoefte per jaar voor het opladen kan aanzienlijk zijn. Daarom een verstandige keuze.
Belangrijk is een check op de verwachtte energiebehoefte voor de komende jaren.

Hoe voorkom ik dat mijn hoofdzekering eruit springt?

Door overbelasting van de netaansluiting kan de hoofdzekering eruitspringen. Dit kan ernstige gevolgen hebben voor uw bedrijfsvoering, want op dat moment is er geen stroom beschikbaar in uw pand. Dit probleem is eenvoudig op te lossen door Dynamische Load Balancing. Daarnaast is het belangrijk om voor de ontwerpfase een goed beeld te hebben van uw energieverbruik. Eventueel kan OostGroen dit verzorgen.

Voldoet mijn netaansluiting?

Of uw netaansluiting voldoende capaciteit heeft hangt af van het totale energie verbruik nu en in de toekomst. Belangrijk is om een goed profiel te hebben van het huidige verbruik. OostGroen kan dit verzorgen. Afhankelijk van uw laadwensen wordt er een laadoplossing ontworpen. Deze oplossing heeft een minimale capaciteit. Op basis van huidig gebruik, de ontworpen laadoplossing en geplande uitbreidingen kan worden bepaald of uw netaansluiting voldoende capaciteit heeft. Deze kan overigens worden opgehoogd bij de netbeheerder.

Hoeveel laadpalen heb ik nodig?

Om laadstress bij uw klanten, medewerkers of bezoekers te voorkomen is het belangrijk om een goed beeld te hebben van het aantal EV-rijders en de laadbehoefte per doelgroep. Daarbij is niet alleen het huidige beeld voldoende maar ook de verwachtte groei in de komende jaren. Op basis van deze gegevens kan worden bepaald hoeveel laadpalen er noodzakelijk zijn. Het aantal EV-rijders gaat komende jaren exponentieel stijgen. Belangrijk is rekening te houden met deze groeit, zodat toekomstige uitbreidingen van het laadplein mogelijk zijn. Een goedkope oplossing nu kan een dure oplossing op lange termijn zijn. OostGroen kan een advies hierover geven.

Waarmee moet ik rekening me houden in de toekomst en wat betekent dit nu?

  • Er zijn ontwikkelingen die grote impact hebben op laadpleinen. Denk hierbij aan de volgende trends:
    De groei van EV’s zal de komende jaren fors stijgen. Scenario’s varieren van 1 tot 4 miljoen EV-rijders in 2030. Stel dat in 2030 50% van de medewerkers een elektrisch rijd. Wat betekent dit dan voor de laadoplossing?
  • Knelpunten in het net, waardoor noodzakelijke uitbreiding van uw netaansluiting niet mogelijk is. Door de groei van duurzame energie zullen de knelpunten in het elektriciteitsnet fors toenemen. De netbeheerder hebben nu al grote lever problemen. Effect kan zijn dat uitbreiding van uw netaansluiting niet mogelijk is. Wat is de impact indien er onvoldoende capaciteit op de netaansluiting is voor de laadbehoefte?
  • Forse groei van het elektriciteitsverbruik bij laadpleinen. Afhankelijk van uw huidige verbruik kan dit tot wel een factor 3 tot 5 groeien. Belangrijk is goed over uw prijsbeleid na te denken voor uw medewerkers, klanten en gasten. Aanbieden van “gratis brandstof” kan grote financiële gevolgen hebben. Hoe hoog zijn de energie kosten als 50% van de rijders elektrisch rijdt? Hoe kan je de kosten verrekenen met de gebruikers van het laadplein?

OostGroen kan u advies geven.

Hoe ga ik om met groei van aantal elektrische rijders (EV-rijders)

Groei van EV-rijders betekent groei van de laadoplossing in aantallen laadpunten en capaciteit. Ontwerp van de de laadoplossing moet een gefaseerde uitbreiding mogelijk maken. Bijvoorbeeld met de aanleg / voorbereiding van kabels kunnen toekomstige uitbreidingen snel en eenvoudig worden uitgebreid.

Kosten en verrekening van opladen

Wie kan ik toegang verlenen tot de laadpalen?

In principe kan u iedereen toegang verlenen tot uw laadpaal. Het is raadzaam om toegangsverlening via een laadpas of ander betaalmiddel (QR-code / Creditkaart) in te richten. Zo voorkomt u ongewenst gebruik.

Gastgebruik gratis of betaald?

Gratis bezine of een tanktegoedbon nu af te halen bij de receptie. Lees dit artikel voor de beeldvorming. Het belangrijk om goed na te denken over uw prijsbeleid. Energiekosten kunnen fors oplopen, terwijl er eenvoudige middelen zijn om de deze kosten automatisch te verrekenen tegen tarieven die u zelf vaststeld.

Wat is laadstress en hoe voorkom ik laadstress bij mijn kanten, medewerkers of bezoekers?

Wat is laadstress?
Laadstress of laadangst is gedoe met het opladen van je EV. Grootste angst is dat je onderweg strand omdat je accu onvoldoende is opgeladen. Als eigenaar of beheerder van een laadplein wil je voorkomen dat jouw klanten, medewerkers of bezoekers laadstress krijgen door een ondeugdelijke laadoplossing.

Hoe voorkomen?
Eigenlijk is het niet zo moeilijk om laadstress te voorkomen: een goede laadoplossing op maat.
Vier zaken zijn daarbij belangrijk:

  • Beschikbaarheid: voldoende laadpalen / laadpunten
  • Betrouwbaarheid: werking laadpaal, voldoende opgeladen, inzicht
  • Acceptabele kosten: vooraf inzicht tegen welke tarieven, betrouwbaar,
  • Gebruikersgemak: eenvoudig gebruik laadpaal en inzicht in de laadprestatie

Kortom een laadoplossing op maat:

  • Een goed doordacht ontwerp van de laadoplossing op basis van de laadwensen
  • Ondersteund met slimme software: o.a. een Back-office
  • Geïntegreerd met financiële systemen, energiemanagement en eventuele PV-installatie
  • Gebruikers-app waarmee de EV-rijder inzicht heeft inzicht in o.a. de laadprestatie, de gemaakte kosten en laadpunten onderweg

 

Back To Top