skip to Main Content
Eneco Voor 4,1 Miljard Euro Overgenomen Door Mitsubishi: Energie Is “key” Bij Elektrisch Rijden

Eneco voor 4,1 miljard euro overgenomen door Mitsubishi: energie is “key” bij elektrisch rijden

Energieconcern Eneco wordt voor 4,1 miljard euro overgenomen door een Japans consortium onder leiding van Mitsubishi. Dit concern krijgt 80 procent van de aandelen. De rest gaat naar het Japanse energiebedrijf Chubu, bevestigt Eneco maandag.

Auto-industrie investeert in energiebedrijven
Het is niet verbazingwekkend dat een groot automobiel bedrijf investeert in een energiemaatschappij. Beschikbaarheid van (duurzame) energie is cruciaal voor elektrisch rijden. Door de groei van het aantal elektrische rijders stijgt ook de van het energieverbruik en dus energiekosten. Elektrisch rijden is veel efficiënter en minimaal een factor 3 goedkoper dan het rijden met fossiele brandstoffen. Toch moet deze energie wel “getankt” worden. Voor een deel zal dit worden verzorgd bij gebouwen met parkeerplaatsen. Het jaarlijkse energieverbruik van een elektrische auto kan oplopen tot het jaarverbruik van een gezin (gemiddeld 3500 kWh). Bij zakelijke rijders zal dit nog hoger zijn.

Imagecredit:unsplash & Mennekes

Oostgroen afbeelding zonnepanelen windenergie

Hoe beperken stijging energiekosten bij uw organisatie?
Door de groei van het aantal EV-rijders stijgt ook de van het energieverbruik en dus energiekosten. Toch zijn er tal van mogelijkheden om deze energiekosten te beperken of zelfs te voorkomen. Hieronder een aantal voorbeelden:
1. Verrekenen van de energiekosten met de gebruiker.
2. Gebruik maken van goedkope (duurzame) energie.
3. V2G-systeem (de auto als batterij gebruiken).

1. Verrekenen van de energiekosten met de gebruiker.
Middels de backoffice (beheersysteem) is het mogelijk om tarieven in te stellen bij de laadpaal. Er zijn verschillende instellingen mogelijk: per gebruiker, per tijdvak of per locatie. Op deze wijze ontstaat een model om de kosten te dekken of het laadgedrag te beïnvloeden.

2. Gebruik maken van goedkope (duurzame) energie.
Integratie met een PV-installatie (zonnestroom) kan een interessante optie zijn. Bijvoorbeeld bij een kantoor zijn er overdag veel EV’s gekoppeld aan een laadpaal. Juist in de periode dat er veel potentiële zonnestroom aanwezig is. Een combinatie met opslag kan interessant zijn voor snel-laden en om 24/7 duurzame goedkope energie te kunnen leveren.

3. V2G-systeem (de auto als batterij gebruiken).
V2G (Vehicle-2-Grid) is een slimladen-technologie om de accu in de EV te gebruiken voor terug leveren aan het net. Op deze wijze is het mogelijk om geld te verdienen door stroom te verkopen tegen een hoger tarief. Deze technologie is nog in ontwikkeling, maar zal komende jaren standaard worden. De overheid heeft hiervoor een “roadmap Smartcharging” opgesteld.

Back To Top