skip to Main Content
Anno 2019: Elektrisch Rijden, Dat Is Niets Voor Mij!

Elektrisch rijden, wat moet ik er mee?

Hilarisch is de video over mobiel bellen in 1998 en 4G in 2013. Met de bril van nu onvoorstelbaar.
Zie hier de video.

Diverse mensen werden in 1998 geïnterviewd door Frans Bromet. Overtuigd dat mobiel bellen niets voor hen was. Prachtige reacties als:
• “De mobiele telefoon, die heb ik niet nodig”.
• “Zie het nut er niet van in”.
• “Ik heb een gewone telefoon, waarom moet ik een mobiel hebben”.
• “Ik heb een antwoordapparaat en ben dus altijd bereikbaar”.

In 2013 worden opnieuw mensen geïnterviewd. Nu met de vraag of ze 4G hebben. De reacties zijn identiek: 4G, wat moet ik ermee! Inmiddels weten we beter: de smartphone en mobiel internet zijn niet meer weg te denken uit ons dagelijkse leven.

Foto: elaad.nl

Hoe mooi zou het zijn om mensen nu in 2019 te interviewen over elektrisch rijden en de video te bekijken in 2030. Ook nu is nog twijfel:
EV’s zijn veel te duur.
• Kom ik wel thuis met mijn EV?
• Mijn caravan kan ik niet trekken met een EV.
• Op vakantie naar Spanje ben ik een week onderweg. Als ik al niet strand.
• Is rijden op waterstof niet de toekomst. Gaat de dure batterij wel lang mee? Zijn EV’s wel duurzaam?

“The big green wave is coming”
Onderzoek van TU-Eindhoven gaat uit van 3 miljoen EV-rijders in 2030.
Er zijn talloze signalen uit de markt dat het nu serieus wordt:

  • Alle grote automerken komen volgend jaar met concurrerende modellen voor Tesla. De nieuwe lijn van Volkswagen is erg indrukwekkend.
  • Veel grote automerken stoppen met de ontwikkeling in brandstofmotoren. Mercedes, BMW en Volkswagen hebben dit onlangs aangekondigd.
  • Volvo: in 2025 is 50% van verkopen een elektrische model.
  • Er wordt miljarden Euro’s gestoken in de ontwikkeling van accu’s.
  • De actieradius wordt steeds beter:  de meeste autofabrikanten hebben modellen met een accu van +400km rijkwijdte.

Het kantelpunt
Volgens Renault zijn EV’s in 2025 te koop zijn voor een prijs onder de €10.000. De gemiddelde verkoopprijs van een tweede hands auto is nu €15.000. Wat nu als je een nieuwe elektrische auto kan kopen voor datzelfde geld, waarbij de brandstof kosten minimaal drie keer zo laag zijn en vrijwel zonder onderhoudskosten. Verwachting is dat de grote massa op dit moment zal overstappen. Het exacte moment blijft gissen.

Klaar voor de toekomst?
Stel nu dat het aantal klanten, bezoekers en medewerkers met een EV, die panden van uw organisatie bezoekt, hard groeit. Wat betekent dit dan voor uw bedrijf of instelling? Hoe voorkom je laadstress bij uw klanten, bezoekers en medewerkers? Wat is de optimale laadoplossing? Hierover gaan we graag met u in gesprek.

Back To Top